SEO tekster | Hvad der virkelig har betydning - læs det her!

Hvad der virkelig har betydning i SEO tekster


En del skriver og spørger om, hvordan de får skrevet den helt rigtige tekst i forhold til SEO.

Overordnet kan man sige, at en god SEO tekst fanger forbrugeren, uanset hvor de befinder sig i købstragten. Den fastholde forbrugeren via værdifuldt indhold, som giver dem svar på deres problemstillingen, og dermed matcher deres behov lige nu og her, og SAMTIDIG skal den være optimeret op imod Googles ranking algoritmer.


NOTE: HVIS du skriver din tekst i Word, så INDEN du begynder at copypaste din tekst over på din hjemmeside - overhovedet - så åben din notepad/notesblok på din PC. Herefter kopierer du teksten fra Word over i din notepad/notesblok og herfra kopierer du den videre over på din hjemmeside. Grunden til dét er, at Word generelt ikke kan samarbejde med editoren i CSM systemer og derfor slæber en masse unødige tegn over på din hjemmeside, som ligger i koden og fylder, og kan skabe problemer i din opsætning - nogle systemer kan med Word, andre kan ikke. Lad vær' at tage chancen, hvis du ikke er helt skarp på dit CMS system.


Nedenfor har jeg listet 7 steps, for at belyse nogle af de faktorer, som bør være i orden fra start af. 


1. En rigtig god ting er at få dine primære søgeord (altså dem du vil findes på) ind i title og meta description inde på dit website, således at det er dit website, der kommer frem, når folk søger på de søgeord, som du har udvalgt skal være dine primære søgeord. Lad være med at negligere netop dette trin, for det danner grobund for din SEO. 


2. Titlen KAN være altafgørende for om folk besøger dit website. Den skal fange brugeren med det samme, og lede dem videre til at ville læse mere, så gør dig umage, når du ’udtænker’ hvilken titel din tekst skal have. Hvad ville du selv klikke på? Jeg er ikke den store tilhænger af >>CLICKBAIT<<, men mange bruger dem. Du kender dem sikkert allerede: ” I En lille pige gik over vejen, og I gætter aldrig hvad der så skete”. Rigtigt tit handler tekster slet ikke om det, som overskriften hentyder til, og i min verden er det bare øv, og jeg ville ikke selv udsætte mine kunder for det. Det er selvfølgelig en smagssag. 


3. Overskriften i din tekst skal læne sig op ad titlen. Det er den, som forbrugeren kommer til, lige efter de har klikket på din titel ude i fx Google, på din hjemmeside eller på de sociale medier. Den skal ligeledes være fængende og inspirere forbrugeren til at læse den resterende del af teksten.


4. Den indledende tekst skal meget gerne besvare nogle af de vigtigste spørgsmål, som forbrugeren sidder med. Derfor skal du altså tænke HELT ud af boksen og benytte/gennemtænke alle scenarier/problemstillinger, som dine forbrugere eventuel kunne sidde med. Man siger faktisk at man skal kunne besvare alle spørgsmål i sin tekst, som forbrugeren sidder med. De er nemlig sådan at 60% af købsprocessen er allerede lavet af forbrugeren selv INDEN de kontakter dig – så fyr bare løs. Forbrugerne er blevet meget klogere og smartere end førhen, de researcher og researcher og researcher inden de kontakter dig, som virksomhed. 


5. Teksten skal være letlæselig, for ikke at miste forbrugerne midt i det hele. Forbrugerne gider ikke en masse fremmedord og termer/begreber, som de ingen idé har om, hvad er - medmindre du forklarer, hvad de betyder. Det bliver det både for svært og for irriterende for dem, at læse din tekst og så har konkurrenten måske en tekst, som er nemmere at læse end din, og så er forbrugeren smuttet derover i stedet. 


6. Du skal kunne fastholde forbrugeren, så de ikke dropper at læse hele teksten. Det gør du ved hele tiden at få implementeret små content hooks, så spændingskurven stiger ned igennem din tekst. Men husk på, at du ikke må overgøre det, så forbrugeren hele tiden bliver stillet noget i udsigt, som ikke bliver indfriet. Mange har fokus på få søgeord, og at få dem proppet ind i deres tekster, så mange gange som muligt, men dén teknik er håbløst forældet, og din tekst kommer til at ligne(det den ér), at den udelukkende er lavet til Google (det ser herrens ud og giver tit ingen mening). Din tekst skal meget gerne udstråle et naturligt sprog. Brug gerne sætninger som: ” Det jeg vil sige med dette er…” eller ” Der kommer meget mere…” eller ”For lige at forklare…”, det får forbrugeren til at ville læse mere, for det er din personlige mening, som du her kommer med og netop dén er interessant for os mennesker – vi kan relatere og spejle os selv – BINGO! 


7. I slutningen af din tekst er det vigtigt med en call-to-action, så forbrugeren ved, hvad de nu skal gøre, for igennem din tekst har du faktisk uddannet din forbruger, og hvis du ikke fortæller dem, hvad de skal slutte af med at gøre, så gør de det ofte ikke. Så fortæl dem hvad de skal, hvad det er du gerne vil have dem til. Det kan være en knap, hvor der står "bestil", "køb", læs mere...", "download", "tilmeld dig" eller hvad du nu lige selv synes, du vil have forbrugeren til.


Rigtig go' arbejdslyst!


    SKRIV EN KOMMENTAR
    Navn*
    Email*
    website