Hvad er SEO? Og hvordan virker det?

Hvad er SEO? Og hvordan virker det?

Ja, hvad ER det der SEO egentlig sådan helt præcist? 

Det spørgsmål ved jeg, at rigtig mange af jer, ude på den anden side af skærmen, sidder med, når I støder på ordet SEO, SEO optimering(det hedder det egentlig ikke, men folk bruger det flittigt, fordi de ikke kan finde ud af, at O'et står for optimering, så lad os nu bare tage det med), eller search engine optimization(her står rigtig mange af jer faktisk helt af). 

Det synes jeg er synd, for SEO er faktisk slet ikke så farligt, og besværligt, som mange af jer går og tror.

Derfor vil jeg prøve at udspecificere, hvad SEO egentlig er i nedenstående. 
SEO er forkortelsen for search engine optimization, altså kan vi allerede her konkludere, at det har noget at gøre med, at man skal optimere i forhold til onlinesøgemaskinerne – primært Google, da det er den største søgemaskine til dags dato, så det nærliggende er selvfølgelig at tage udgangspunkt i Google.

Man skal simpelthen optimere sit website, så det bliver synligt for kunderne ude i Google. At søgemaskineoptimere stopper aldrig. Man kan ikke sige at: ”SÅ, Nu har jeg search engine optimeret mit website, så behøver jeg ikke gøre mere ved det” – den går ikke. Det er en proces, som fortsætter i det uendelige – husk på, at folks måder at søge på ændrer sig – dér skal du som virksomhed følge med og få de rette nutidige søgeord implementeret på dit website løbende for STADIG OG HELE TIDEN at blive fundet ude i Google. Ingen hvilen på laurbærrene her. Det er hårdt arbejde, og du skal være skarp, men det betaler sig og giver din virksomhed et fantastisk boost. 

Hvordan søgemaskineoptimerer man så? 

Der er flere forskellige faktorer at optimere dit website op imod, så det bliver fundet ude i Google af dine potentielle kunder. Én af faktorerne, som jeg især er glad for, er SEO-tekster. SEO-tekster er her man får lov at lege med ordene, smage på dem og omformulere dem til ens eget sprog – jeg ELSKER dét. Og jeg elsker især at lege detektiv og og analysenørd for at finde ud a, hvad kunderne søger på ude i Google? Hvad er det helt specifikt for nogle søgeord og søgetermer de bruger? Er det korte søgeord, er det længere søgeord, er det slang – hvad er det? Det som kunderne søger på, er også det vi som virksomheder skal skrive i vores tekster, og derfor er det vigtigt at man laver sit forarbejde godt og udarbejder en søgeordsanalyse/keywordanalyse.

En anden meget vigtig faktor er tittle og meta tags, som også er en del af onpage SEO, og som også er vigtige at få på websitet – det foregår som bekendt bag skærmen og kan ikke ses på dit website, men det kan ses ude i søgemaskinerne, og det er dét der gør, at dit website dukker op i søgeresultaterne ude i Google. 

Den tekniske del skal også være på plads. Her siger man, at den tekniske SEO handler om at ens domænerredirects, load performanceHTML kode og serverteknik skal være ’up to date’ for at man som virksomhed ikke pludselig ryger ud af Google. Google gider nemlig ikke at skulle finde hoved og hale i dit site, og så bliver du som virksomhed, bare sat længere ned i ranking – end of story. 
SEO er således noget som foregår frontend, men det er rigtig fint, hvis man også kender vigtigheden af at backend også fungerer.
Rigtig mange kan slet ikke overskue at skulle lave SEO på deres site og bruger derfor SEO bureauer, som også har SEO tekst-specialister siddende, som har brugt megen tid og kræfter på at specialisere sig i søgemaskineoptimering, til denne meget vigtige del af den digitale markedsføring. Det er helt ok at sætte et bureau til at lave den her opgave, såfremt man ikke selv har de fornødne kompetencer, men det er så også vigtigt at baggrundstjekke de her bureauer – nogle har(desværre) et mere blakket ry end andre. Ved at søge lidt frem og tilbage i Google, kan man meget nemt finde frem til hvilke SEO bureauer, man skal bruge og hvilke man skal holde sig fra. Gå evt. ind på Trustpilot. 

Hvorfor søgeordsoptimerer man sit website? 

Det gør man, fordi man som virksomhed rigtig gerne vil øge synligheden på de digitale kanaler. Jo mere trafik man kan få ind via de organiske søgninger, jo bedre klarer man sig mod konkurrenterne, og jo bedre ranker man ude i Google, som jo belønner websites med både god trafik og relevante tekster som har en høj fokus på de primære søgeord og semantik(som er den menneskelige forståelse af sprog og korrelationen mellem ord). Google bots gennemgår dit website via crawling. Med andre ord: Google har nogle ’robotter’ påført diverse algoritmer, som kommer forbi dit website fra tid til anden, som så screener dit websites sider, for at finde ud af, hvor gode dine tekster er – hvor gode I er til at skrive gode relevante tekster, og hvor gode I er til at lave jeres tittle og meta tags. Robotterne bestemmer! De bedømmer dit website udfra hvor relevant det er, i forhold til helt specifikke søgninger i Google, og derudfra får du din placering i den organiske søgning ude i Google. Man ved aldrig, hvornår robotterne kommer forbi, så lad vær’ med at trække tiden ud i forhold til at få søgeoptimeret dit website – det betaler sig sjældent. 

Omme på Side 2 i Google

Hvis dit website ligger helt omme på side 2 på dine primære søgeord(ikke at forveksle med position 2, som er noget helt andet)er det langt fra sikkert, at folk ser dit website. Side 2 er den side, som du kommer til, når du trykker på ’næste’ nederst på den side, du er landet på i Google. Man siger faktisk at omkring 75% af kunderne slet ikke kommer om på side 2 i Google, og det gør de ikke fordi… De er dovne. De gider simpelthen ikke, når de finder det de søgte på side 1 – hvorfor skulle de dog også det? Sæt dig i deres sted. 

Tilbage til position 2, for lige at forklare hvad det er!

Position 2 er noget helt helt andet end side 2 ude i Google. Position 2 er faktisk rigtig godt! Det betyder, at dit website er dét website, som kommer frem efter annoncerne (der er tit en 4 annoncer) og lige efter position 1(som er creme dela creme, toppen af poppen), når kunderne søger på specifikke søgeord ude i Google, altså de søgeord som er vigtige for din virksomhed, og som du gerne vil findes på. Nu er jeg selv lidt arbejdsskadet, og jeg ville muligvis ikke være tilfreds med position 2, hvis jeg kunne få position 1. For at kunne få position 1, ville jeg være nødt til at skulle ind og analysere yderligere på det website, der lå på position 1... og… gøre det bedre end dem, hvis jeg kunne. 

”Hvis jeg kunne”, skriver jeg, fordi en anden faktor kunne være at få udefrakommende/eksterne links. Og hvis din konkurrent bare har nogle helt fantastisk eksterne links fra nogle websites, som ranker vanvittig godt ude i Google, så er du nødt til at få nogle ligeså gode links, og gerne meget bedre, for at kunne ’være med i legen’ Linkbuilding kan være svært. Det er ikke altid, at man som virksomhed kan få de her vanvittige gode links. For det første kan de her links være sindssyg dyre og for det andet kan det være svært og tidskrævende at overbevise ejerne af domænerne om, at dit indhold på dit website giver deres brugere en værdi, og hvis website ejerne ikke kan se en mening med at skulle linke til dig, så gør de det ikke, medmindre du er villig til at betale en meget høj pris, hvilket fører os tilbage til at links kan være sindssyg dyre. Det tager 1-5 timer pr. skaffet link, og så kan du selv lave regnestykket i forhold til, hvor mange links din konkurrent har – hvad kommer du op på af SEO timer? Google ser gerne at man som website ejer ikke betaler sig til links. Hvis de opdager det, bliver dig website straffet, så det skal man have i baghovedet.


Interne links ranker også, til en hvis grad. Hvis du er god til at linke til dit eget indhold, på dit website, og det vel og mærke er relevant, så bliver du, af Google, også belønnet for dit gode arbejde, Men hvis du bare kaster om dig med links her og der, som ikke har relevans i forhold til det skrevne, så vil Google derimod straffe dit website for ikke at være relevant nok. 

Andre marketing områder som kan bidrage til SEO 

Google ADS, kan også komme i spil. Betalte annoncer er, hvor du konkurrerer med konkurrenten, og byder på de samme søgeord. Den af jer der betaler den højeste pris, er den der ’kommer foran’ den anden. Egentligt et meget barnligt koncept, men det er nu engang sådan det fungerer. ’Send more money to Google’ kalder jeg det også. Det virker, men det koster. Og som enhver virksomhedsejer ved, så koster det penge at tjene penge. 

Annoncering på de sociale medier såsom Facebook, Instagram og LinkedIn

koster også penge, men kan være et godt supplement til Google Ads og en god kilde til referral trafik, og derigennem kan du være heldig, at folk begynder at linke til dit website, fordi du har skrevet noget helt fantastisk værdifuldt og relevant for dem. Og faktisk, så kan du bruge remarketing til de kunder som besøgte dit site, men som ikke købte noget. 

Du kan også bruge e-mail marketing, som ikke rigtig koster andet end din tid, men omvendt er den er jo også dyrebar. E-mail marketing kræver at du får samlet dig en mailliste i første omgang, og når du så har gjort det, så kan du starte din e-mail marketing og derefter e-mail remarketing til de kunder, som endnu ikke har købt eller som har købt, men muligvis har flere behov. 

Hvornår er jeg nummer 1 i Google?

Man ligger rigtig meget arbejde i SEO og alligevel er der ingen garantier i SEO. Man kan sagtens gøre alt det som Google gerne vil have, men alligevel ikke komme op i topplaceringerne – kun Google bestemmer, hvem som ligger dér. Så når man fx laver SEO arbejde, så kan man skrue på alle de knapper, som man kender og som Google anbefaler, og så ellers bare krydse fingrer og håbe på, at Google OGSÅ synes, man gør det godt. 

Hvis du har fået blod på tanden og synes, at 'det der SEO lyder spændende', så vil jeg anbefale dig at læse retningslinjerne for Google webmasters. Her får du at vide hvad du fx IKKE skal gøre i dit SEO arbejde.  Og gør du det alligevel, jamen så håber jeg, at du er 'smartere' end Google, og de ikke opdager det, for hvis/når de opdager det, så falder hammeren.

Hvis du ikke synes, at du har læst nok om SEO, så kan du finde mere under Ydelser.

Go' fornøjelse!

Skrevet af:Linda Bøg Ottesen
CEO
    SKRIV EN KOMMENTAR
    Navn*
    Email*
    website