Konverteringsoptimering sikrer at forbrugerne bliver på dit site

KOnverterings-optimering


Med konverteringsoptimering gør jeg dit site klar til forbrugerne, så de ikke smutter ud igen. Med andre ord ommodificerer jeg sitet, så det henvender sig direkte til jeres målgruppe - derfor er det også vigtigt, at der er helt styr på, hvem målgruppen er - hvem henvender I jer til? 

Du kan have nok så gode produkter, men hvis kunderne ikke kan navigerer rundt på dit site, så opgiver de oftest og går videre til næste online forhandler(med mindre du har unikke uundværlige produkter, så er forbrugerne villige til at give dig længere snor). 

Value proposition

Forbrugerne skal simpelthen uddannes til at bruge dit site, og du har ikke mange sekunder at gøre godt med. Lige så snart kunderne lander på dit site, skal de for det første vide, hvad det er du tilbyder, dernæst...  hvorfor de skal vælge dig, og sidst men ikke mindst, hvordan de får fat i det du tilbyder. Har forbrugerne ikke fået svar på de tre spørgsmål indenfor meget kort tid, er de videre. De fleste besøgende kommer via mobilen og det siger swipe, swipe, swipe og så er de videre. JA!, så hurtigt går det faktisk i de her tider. Så hvis dit site ikke viser tydelig value proposition og er brugervenligt risikerer du, at miste kunderne alene pga. dét. 

Jeg rådgiver dig i forhold til, hvad du kan gøre anderledes, og hvad du skal huske at gøre i fremtiden.



Don't Make The Customers Think

Det handler om at have et så brugervenligt site om overhovedet muligt - Don't Make The Customers Think hedder min Facebookside og med lige nøjagtig dé ord beskrives konverteringsoptimering temmelig præcist. Vi skal ikke have kunderne til at tænke for meget. Hvis først kunderne skal til at tænke for meget over, hvordan de navigerer rundt, bliver de dovne og ugidelige. Se det lidt som teenageren i huset, som skal lave sine huslige pligter - de mugger, bliver sure og gider ikke. Sådan er det også med forbrugerne på internettet. 

Start med at lave dit site så simpelt, som overhovedet muligt. Ikke noget fancy alt muligt med alt for mange steps - konversionskillere - , som blot forvirrer(i værste fald irriterer) forbrugeren.

Rådgivning i forhold til jeres websites konverteringsformåen/brugervenlighed pr. påbegyndt time kr. 1200,-

Roterende bannere

En anden konversionkiller er de her fantastiske bannere, som kører i ring hen over skærmen alt for hurtigt - stop med det. 

Folk sidder og prøver at læse det, der står på bannerne, og vupti!, mens de læser, springer banneret hen til et nyt banner - bliver forbrugeren og læser alle bannerne indtil det første banner kommer på igen, så de kan nå at læse resten af det der står på banneret, altså det de ikke nåede at læse i første omgang? Svaret er, som I nok har gættet, desværre nej! 

Som forbruger bliver man lettere irriteret over ting, man ikke 'når' i en i forvejen hektisk hverdag, så at lave tiltag på ens site, som gør 'det hele' endnu værre for forbrugeren, er at skyde sig selv i foden. Hvis I alligevel gerne vil have levende bannere på jeres site, så sørg for at det er tilpasset tidsmæssigt, så I ikke stresser forbrugeren.

Loadspeed

Noget andet er dit websites hastighed. Ved du hvor hurtigt/langsomt dit site er om at loade? Loadspeeden skal helst være under 2 sekunder - hvem gider sidde og vente på, at et site bliver færdig med at loade? Ingen! Så sørg nu for at: 

1. Komprimere dine billeder, så de fylder mindst muligt

2. At vælge en server, som står i nærheden af dig og ikke nede i Afrika

Jo større billeder, jo længere loadtid, fordi systememet skal bruge lang tid på at læse store billeder. Hvis dataen skal bevæge sig over store afstande, så bliver loadtiden derefter - altså også lang.

Opsætningen

Hvordan ser sitet egentlig ud layoutmæssigt? Er det pænt og præsentabelt? Er det nemt at finde rundt i og udstråler det dét budskab I gerne vil have ud til jeres målgruppe, eller mangler der noget? 

Layoutet har en stor betydning for forbrugerens oplevelse af jeres site, og for valget af jeres virksomhed som samarbejdspartner

Hvis forbrugeren kommer ind på jeres site, og synes det ser en anelse uprofessionelt/uoverskueligt ud, så er der tildens til at de hopper ud igen og finder en anden forhandler, hvor troværdigheden er højere.

Er der nogle Call To Action knapper? Eller er der ikke nok? Kan forbrugerne se dem? De skal være meget tydelige og fordre forbrugeren til at trykke på dem, så det nytter ikke noget, hvis de går i ét med sitet - lav dem gerne i en kontrastfarve, så de virkelig skriger "tryk på mig".