Jeg laver opslag og kampagner på de sociale medier

Sociale medier


Med social media marketing opbygger vi kendskabet til dit brand og bygger relationer til dine kunder ved at følge den contentplan / content strategi, som I enten allerede har lavet eller skal til at lave. Dine kunder er der, altså på de sociale medier, så hvorfor skulle din virksomhed ikke være dér? Der annonceres og laves konkurrencer i ét væk på de sociale medier, hvilket er en god kilde til trafik for dig, som allerede er på de sociale medier, og gerne vil udvide kendskabet til din virksomhed. Du får en masse fans og muligheden for at sælge til dem både nu, og på et senere tidspunkt.

Faktisk er det sådan at der er 3,5 mio danske brugere på Facebook hver måned og 50% af dem kommer ind via mobilen, fordi den er lige ved hånden og altid med på farten - det er mange, rigtig mange. 73% af de 3,5 mio er over 13 år. 82% af alle danskere som er på nettet generelt, er mellem 16 og 73 år - det rykker sig hele tiden. Det gør også Facebook til det største sociale medie i Danmark, og derfor er dét oplagt og en meget billig markedsføring i forhold til at fange dine kunder, der hvor de er.

Instagram har 850.00 danske brugere hver måned, men her er det KUN billeder og videoer I kan ligge ud, selvfølgelig med en masse #hashtags. Altså ingen decideret content andet end de tekster, som I kan ligge på under jeres billeder/videoer. 

YouTube er den næststørste søgemaskine her i Danmark og samtidig er det den kanal, som flest har ønske om at øge budgettet til. Det forstår man godt, når man ved, at der for det første er over en milliard brugere verden over, og bare her i Danmark er der 2,5 mio brugerere hver måned. For det andet, er video i stærk vækst på YouTube med 100 timers uploaded video i minuttet - you do the math! Google ejer YouTube - sikke dog en tilfældighed - og gad vide hvorfor? 

Et medie for de forholdsvis unge er Snapchat - Snapchat har 1 mio danske brugere hver måned og er også en mulighed for at promoverer din virksomhed forholdsvis nemt. Det er primært billeder, som bliver sendt ud i X-antal minutter, hvorefter de slettes permanent. En anden form for markedsføring på Snapchat, er de historier du kan ligge ud - de kan være online i 24 timer.

LinkedIn er især et socialt medie for virksomheder til andre virksomheder og her er updates og likes ikke nok. Man er nødt til at komme med relevante gode kommentarer og faglige inputs, der hvor man kan. Vidensdeling er meget velset på LinkedIn og henvisninger til relevante mennesker/kilder ranker højt, når virksomheder skal vælge dig og din virksomhed ud iblandt konkurrenterne. På LinkedIn er der noget som hedder LI Pulse - det fungerer lidt som en blog og er rigtig god at bruge, til at dele ud af netop ekspertviden indenfor dit felt, så hvis du sidder inde med ekspertviden indenfor dit felt, som andre kunne få gavn af at vide, så er Pulse et godt bud på, hvor du kunne dele ud. Udover at det fungerer som en blog, så er det også sådan, at hver gang du lavet en ny artikel/blog, så får hele dit netværk en notifikation, og det giver din virksomhed øget synlighed.


Ikke for meget salg og produktsnak 

En fællesnævner for de sociale medier er, at I skal undgå for meget salg og produktsnak - tal til forbrugernes nysgerrighed i stedet. Man siger at 80% af ens content skal indeholde content, som engagerer din målgruppe og beriger dem med interessant viden(for dem) - de resterende 20% kan så være salg og produktsnak. De sociale medier er til for forbrugerne og ikke for virksomheder, derfor er det vigtig, at man på de sociale medier tænker langsigtet, og bygger relationer via engagement og interagerer med sin målgruppe/følgere, og samtidig husker at ens content skal varierer.

Der forventes hurtigt svar

Faktisk kan du ikke undgå de sociale medier mere, de er kommet for at blive og kunderne interagerer med hinanden som aldrig før. Det er her forbrugerne fortæller hinanden om din virksomhed og dine produkter - både det de synes er godt, og det de synes er mindre godt. Det betyder også, at I skal være på forkant og være tilstede.

29% af forbrugerne forventer svar indenfor 2 timer, så det skal I have i mente, når I begiver jer ud på de sociale medier med jeres virksomhed - er I klar til dét? Har I ressourcerne til det?

Skal man så være på alle sociale medier

Ingen har nogensinde sagt, at I skal være på ALLE de sociale medier, så nøjes med dem, som I synes, I kan overskue og bliv rigtig gode dér - I kan altid udvide med flere sociale medier hen ad vejen. I stedet for kun at være engageret i jeres egen Facebookside, så vær aktiv på andre Facebooksider også - det øger jeres synlighed og skaber jer et brand med tilhørende fans. Hvis I har mulighed for at skabe et community på Facebook, så gør det. Her er der meget større engagement fra forbrugernes side af, og det kommer jer til gavn, når og hvis I skal have forbrugerne med på råd - det elsker de nemlig.

Det er en god idé at gøre jeres hjemmesidebesøgende klar over, at I faktisk også findes på de sociale medier. Det kan i gøre via social buttons som, når de besøgende trykker på dem, fører dem over på jeres social media sider.




SOCIAL MEDIA STRATEGI

Det første du skal have på plads, er din social media strategi. Hvis den ikke er på plads, risikerer du at skyde med spredehagl rundt omkring dig. Sørg for at have en hel konkret strategi for, hvordan du vil bære dig ad med at udbrede kendskabet til din virksomhed og ikke mindst, hvorfor du er på de sociale medier. Det er en rigtig god idé at skrive det hele ned. Start med en brainstorm og sorter derefter ud i det der kan bruges, og det der skal kasseres (eller måske gemmes til et senere tidspunkt). Det hele skulle gerne ende ud i dit mål for virksomhedens social media strategi. Der skal altid være plads til, at der kan rettes i en strategi, så lad være med at sætte det hele for stramt op. Det er bedre, at man kan tilføj noget, man mangler, eller slette noget, som man hen ad vejen ved, alligevel ikke kommer til at virke.

Udarbejdelse af SoMe Strategi fra kr. 3500,-

SHITSTORM 

Det er også på de sociale medier, I kan blive udsat for en såkaldt shitstorm - dem skal vi helst undgå. Er din virksomhed allerede i en shitstorm, er det vigtigt at du får vendt den til noget positivt, så ikke det løber løbsk og skader din virksomhed på længere sigt. Derfor er det et must med overvågning af din virksomheds navn på nettet generelt. Der findes flere værkstøjer til overvågning - det jeg anbefaler hedder Mention og fortæller dig, når din virksomhed nævnes på nettet, så kan man altid se, hvad der bliver skrevet om ens virksomhed, og om det er noget, man skal nå at reagere på her og nu. I sådan et tilfælde er jeg at træffe døgnet rundt, du skal blot indtale en besked på min tlf. og så ringer jeg dig op, og guider dig igennem shitstormen, eller overtager kommunikationen eksternt.

Afværgning og kommunikation fra kr. 1750,-

KAMPAGNER

Annoncerer din virksomhed på de sociale medier? Og hvis I gør, har I så succes med det? Der er mange måder at sætte annoncer op på, og der er mange parametrer, som skal sættes. Rigtig mange glemmer at få sorteret dem fra, som ikke er i deres målgruppe, og dermed får man også sendt sin annonce ud til alle dem, som ingen interesse har i de produkter I sælger. Så har man spildt sine annoncekroner, og ikke fået den dækningsgrad man ønskede, og garanteret heller ikke fået de konverteringer, som man ønskede. I stedet skal man annoncere målrettet og få segmenteret ned til en konkret målgruppe, som har interesse i ens produkter. Chancen for at den rigtige målgruppe, som interesserer sig for dine produkter, konverterer til en ønsket handling er langt større, end at den forkerte målgruppe, som ikke har interesse i dine produkter, gør.

Udarbejdelse af kampagner fra kr. 3500,-

OPSLAG

Der er forskellige tilgangsmåder til at lave opslag på de sociale medier. Du skal gerne kunne fange og engagere din målgruppe, men du skal også selv være tilstede og kunne svare på de kommentarer/spørgsmål der måtte komme fra din målgruppe. Hvis målgruppen opdager, at du ikke gider dem, gider de heller ikke dig, og så har du tabt slaget på de sociale medier. Så hvis virksomheden skal være på de sociale medier, så skal der også være en eller flere(alt afhængig af virksomhedens størrelse) som har ansvaret for kommunikationen dér. Har man ikke overskuddet eller muligheden for at kunne være tilstede på de sociale medier, kan man enten hyre en kommunikations konsulent eller en SoMe Manager til denne vigtige opgave - alternativt kan man overveje om man så bør være på de sociale medier.

Udarbejdelse af opslag fra kr. 1200,-